Accueil > Archives > Manifestations scientifiques > Séminaires

Séminaire du 06 Février 2015 à l’IRI campus de la Haute Borne

par Emmanuel Maes - publié le

« Glycosylation of anti-citrullinated protein antibodies in rheumatoid arthritis : Take the bitter with the sweet » »

Animé par : Dr Yoann Rombouts
de l’Equipe Biodiversité Associée aux Glycoconjugués
le vendredi 06 Février à 11 heures, amphithéâtre de l’IRI/IRCICA

Le Dr Rombouts nous expliquera ses travaux de Recherche réalisés lors de son stage post-doctoral chez le Dr M. Wuhrer de l’Université de Leiden (Pays-Bas). Voici le résumé de ce séminaire :
Anti-citrullinated proteins antibodies (ACPA) are the most relevant prognostic and diagnostic biomarker for rheumatoid arthritis, a debilitating disorder affecting 1% of the world’s population. ACPA-positive patients are characterized by progressive disease, a high rate of joint destruction, and a low chance to achieve remission. Despite strong and well-defined associations with clinical phenotype, molecular mechanisms and structural features underlying the citrulline-specific immune response are incompletely understood. Here, we report significant changes in Fc- and Fab-linked glycosylation of ACPA immunoglobulin G and describe how these glycosylation features could drive the disease process.